Zazimovanie motocyklov

Zazimovanie – správna údržba motocykla 

Prichádza čas, kedy sa, až na pár otužilých jedincov, musíme s našimi parťákmi rozlúčiťa nachystať ich na zazimovanie tak, aby boli pripravení odštartovať ďalšiu sezónu bez ťažkostí a problémov. Pre naše stroje je naozaj dôležité vykonať niekoľko základných činností, ktoré by sme nemali zanedbať. 

 

Čistenie a mazanie

Pokiaľ sme už prešli prvou fázou zmierenia sa s faktom, že si náš motocykel nejakú chvíľu postojí, odporúča sa začať vyčistením a namazaním. Existuje niekoľko prípravkov, ktoré slúžia na dôkladné čistenie motoriek, ktoré nám proces zazimovania rozhodne uľahčia:

Prvým krokom je dôkladné vyčistenie celého motocykla od povrchových nečistôt. Existujú čistiace prostriedky, ktoré je potrebné používať spolu s vodou, napr. Motul E2, pri ktorých netreba zabúdať na zátky do výfuku, sú však aj také, ktoré použitie vody nevyžadujú, ako napríklad Motul E1 alebo E9. Ako doplnok sú dostupné aj čističe špeciálne na jednotlivé časti ako čistič na kolesá napr. Motul E3 alebo na sedadlá Motul E4.

 

Veľmi dôležité je aj poriadne vyčistiť reťaze s použitím čističa napr. Motul C1 a kefky na čistenie reťaze. Následne je potrebné reťaz namazať, pričom výrobca Motul rozlišuje spreje určené vyslovene na cestné motocykle C2, na motokrosové motocykle C3, ktoré sú uspôsobené na terénne podmienky, blato, prach a podobne alebo tzv.Factory lite C4 určený pre vysoké výkony napríklad závodných motocyklov. Pre nadšencov technológií, či jednoducho motorkárov s vyššími nárokmi a časovým deficitom, existujú aj mazacie sady, ktoré po nasadení na reťaz mažú reťaz automaticky bez potreby veľkých zásahov.

 

 

Posledným, ale nie nutným krokom čistiacej fázy pre detailistov môžu byť spreje na plastové povrchy, ktoré rozžiaria a oživia farbu a zanechávajú dlhotrvajúci ochranný film a tiež ľahko roztierateľný čistiaci a leštiaci prostriedok na kovové prvky – nerezové, chrómové a hliníkové časti motocykla. 

 

Údržba motobatérií

Pri ukladaní motoriek na zimný spánok netreba zabúdať na naše akumulátory, ktoré treba vybrať a uskladniť v suchu pri izbovej teplote. Bezúdržbové, či gélové batérie je nutné nabíjať nabíjačkami určenými pre akumulátory a kontrolovať ich napätie, najlepšie raz do mesiaca alebo nechať akumulátory na udržiavacích nabíjačkách celú zimu. Pokiaľ sa jedná o údržbový akumulátor, je vhodné doliatie elektrolytu.

 

Dolievanie kvapalín

Je potrebné skontrolovať stav oleja, a v prípade, že máme pred výmenou, je lepšie tak urobiť teraz, ako na jar. Po výmene netreba zabudnúť motocykel previesť. Tiež sa odporúča natankovať plný objem, aby sa nezadržiavala voda v nádrži. Z karburátora je potreba vypustiť zvyšky benzínu a zastaviť prívod paliva. Ďalej je vhodné doplniť nemrznúcu zmes, ktorá by pri zazimovaní nemala v chladiacom okruhu chýbať, pretože bežná destilovaná voda v mrazoch môže zamrznúť a spôsobiť prasknutie chladiča.

 

Uskladnenie motocykla

Je dobré, ak motocykel zdvihneme a upevníme na centrálny stojan tak, aby pneumatiky boli vo vzduchu, alebo tiež na stojany pod zadnú vidlicu a pod predné tlmiče. Keďže je motocykel v zimnom období dlhšiu dobu bez dozoru, je vhodné ho zabezpečiť pomocou zámku na kotúč, či už klasickým alebo s alarmom, prípadne tiež s použitím reťazí. Napokon motocykel zakryjeme priedušnou plachtou, ktorá ho chráni pred zaprášením. Tie sa vyrábajú v troch rôznych veľkostiach podľa rozmerov motocykla.