Ako na výmenu motocyklovej reťaze
Výmena reťaze
Výber reťaze:
Podľa manuálu najskôr vyberte správny typ reťaze pre Váš motocykel. Nikdy nemeňte reťaz, ktorá sa nezhoduje s originálnou v rozmeroch alebo oblasti použitia.
Kontrola a výmena koliesok a roziet:
Pravidelne kontrolujte opotrebenie vývodového kolieska a rozety, profil zubov aj ich hrúbku. Ak vykazujú známky opotrebenia, poškodenia, nehovoriac o chýbajúcich (zlomených) zuboch je potrebné ich bezodkladne vymeniť.
Upozornenie!
Ak je nová reťaz nasadená na opotrebované (poškodené) kolieska, dôjde aj k jej rýchlejšiemu opotrebeniu. Preto ak chceme aby nám reťaz vydržala čo najdlhšie, je potrebné vymeniť koliesko aj rozetu. Tak sa dosiahne správna súčinnosť celého prevodového systému.
Koliesko aj rozeta musia byť zvolené správne podľa rozmerov originálnych dielov, pri silnejších kubatúrach sa odporúča zvážiť voľbu roziet s indukčne vytvrdenými zubmi, ktoré majú lepšiu odolnosť voči opotrebeniu.
Po namontovaní kolieska a rozety skontrolujte aby sa pri pretočení nekývali a správne lícovali – na to postačí predmet s rovnou hranou dostatočne dlhý (min. 1m ), najskôr ho oprite o rozetu čo najbližšie stredu a skontrolujte polohu predného kolieska . Ak nelícuje ( resp. sa od roviny odchyľuje o viac ako povolený 1mm) korekčnými skrutkami ho napravte do správnej polohy.
KONTROLA REŤAZE
Reťaz by mala byť pravidelne kontrolovaná, či nie je príliš opotrebovaná, či nechýbajú alebo nie sú poškodené O-krúžky, príp. ďalšie komponenty (zvlášť spojovací článok).
Opotrebovanie reťaze najjednoduchšie skontrolujeme jej premeraním, t.j. či nie je príliš natiahnutá.
Reťaz musí byť v prvom rade čistá a namazaná až potom môžeme pristúpiť k samotnému premeraniu:
1.) Reťaz zaťažíme. Ak je reťaz na motocykli, stačí napnúť hornú časť reťaze zaradením nižšej rýchlosti a pretočením zadného kolesa. Ak je reťaz zmontovaná, umiestnime ju na rovnú podložku (stôl), zaistíme ju na jednom konci a na druhom zaťažíme závažím cca. 20 kg.
2.) Pomocou posuvného meradla (šublery) zmeriame dĺžku stanoveného počtu článkov N (medzi stredmi prvého a posledného článku v rade) a porovnáme nameranú hodnotu s údajmi o maximálnej povolonej dĺžke meraného počtu článkov v nasl. tabuľke:
Ak je nameraná veľkosť väčšia ako prípustná tolerancia, reťaz je potrebné vymeniť !
NAPÍNANIE REŤAZE
Správne napnutie reťaze je veľmi dôležité pre bezpečnosť, účinnosť a životnosť celého prevodového systému.
Prepnutie reťaze.
Prepnutá reťaz má za následok preťaženie, prehrievanie, zvýšenú spotrebu maziva a reťaz sa tak opotrebúva oveľa rýchlejšie.
Ak sa navyše s motocyklom jazdí v teréne, po lesných cestách, kde reťaz musí absorbovať silné nárazy kyvnej vidlice, môže prepnutie reťaze viesť k predčasnému zničeniu reťaze a poškodeniu ostatných častí motocykla.
Voľná reťaz.
Príliš voľná reťaz trpí tvrdými nárazmi, hlavne pri akcelerácii. To má za následok vyššiu záťaž prenášanú na reťaz, preskakovanie reťaze na ozubených kolieskach, v konečnom dôsledku môže príliš voľná reťaz viesť k poškodeniu motocykla alebo zraneniu jazdca.
Upozornenie !
Kontrola napnutia reťaze sa musí robiť nasledovne:
Cesta: po prejdení prvých 100 km
Offroad: po každej jazde.
Postup napínania:
1.) S napínaním reťaze začíname pri maximálnom napnutí reťaze, keď sú koliesko a rozeta od seba v maximálnej vzdialenosti. Aby sme ich dostali do takejto polohy, je potrebné zaťažiť zadné koleso (napr. tak, že si na motocykel niekto sadne) pokiaľ nie je predné koliesko, čap kyvnej vidlice a rozeta v jednej rovine (obr.A). Kyvná vidlica by mala byť rovnobežne so zemou (rovinou podložky)
2.) Po preštudovaní manuálu výrobcu kvôli špecifikáciam vášho motocykla postupujte nasledovne: povoľte napínacie skrutky tak, aby dolná časť reťaze mala vôľu cca.1 – 1,5 cm (skúšané v strede), pričom horná časť reťaze musí byť napnutá. Pre motocykle používané hlavne v teréne je odporúčaná vôľa 1,5 – 2 cm. (obr.B)
3.) Zafixujte zadné koleso.
4.) Skontrolujte ešte raz vôľu reťaze a pokračujte v doťahovaní skrutiek napínacieho systému.
Upozornenie!
Od rôznych výrobcov sú k dispozícii rôzne inštrukcie na napínanie reťaze, tie sú však aplikovateľné väčšinou len v prípade originálneho stavu motocykla. V prípade akýchkoľvek zmien vykonaných na motocykli (ozubení koliesok, tlmičov, pneumatík) majú tieto za následok zmenu parametrov v napínacom systéme, preto v takom prípade odporúčame dodržiavať vyššie uvedený návod.
Nesprávny chod reťazového pohonu a jeho možné príčiny.
Hlučný chod
- nesprávne napnutá reťaz ( veľa alebo málo)
- nedostatočné namazanie
- koliesko a rozeta nelícujú
- nesprávna veľkosť reťaze vzhľadom na koliesko (rozetu) – napr. 530 a 532
- reťaz naráža na inú časť motocykla
- opotrebované koliesko (rozeta)
- opotrebovaná reťaz
- opotrebovanie, poškodenie alebo zlé lícovanie ostatných prvkov pohonného systému (vodiacich prvkov, napínakov, čapu kyvnej vidlice)
Reťaz vibruje
- slabo napnutá reťaz, príliš veľká vôľa
- koliesko a rozeta nelícuju
- nerovnaké opotrebovanie koliesok a reťaze
Reťaz zoskakuje z koliesok
- reťaz je opotrebovaná, príliš natiahnutá
- kolieska sú príliš opotrebované
- slabo napnutá reťaz, príliš veľká vôľa
- koliesko a rozeta nelícuju
- vodiace prvky a napínaky nelícujú
- ohnuté, poškodené kolieska alebo ich nesprávna veľkosť.
- nečistota, cudzorodý materiál medzi reťazou a kolieskami
Opotrebovanie vnútornej strany reťaze, opotrebovanie kolieska z jednej strany a rozety z opačnej- koliesko a rozeta nelícuju
-články reťaze sa v spojoch hýbu ťažko, resp. sa zasekávajú
- reťaz je príliš natiahnutá
- nedostatočne namazaná reťaz
- koliesko a rozeta nelícujú
- korózia reťaze
- nesprávna voľba reťaze (príliš slabá pre danú kubatúru)
- poškodenie alebo strata O-krúžkov
- nesprávna montáž reťazovej spojky
- nečistota, cudzorodý materiál v spojoch
Poškodenie článkov reťaze, valčekov a púzdier
- koliesko a rozeta sú príliš opotrebované
- príliš opotrebovaná (natiahnutá) reťaz
- nedostatočne namazaná reťaz
- nesprávne natiahnutá reťaz
- koliesko a rozeta nelícujú
- nesprávna poloha napínačov, vodiacich prvkov
- nesúlad medzi typom reťaze a kolieskami (napr. 530 a 532)
- predné koliesko má menej ako 15 zubov
- nečistota, cudzorodý materiál medzi reťazou a kolieskami
Mohlo by Vás zaujímať: Údržba motocyklovej reťaze