Výber a údržba prilieb

Správny výber prilby

Každý motorkár, či už začínajúci alebo profesionálny „cestný pirát“ rieši celý život problematiku výberu vybavenia. Najväčší problém majú jazdci s výberom správnej prilby. Pokiaľ už človek nejaký čas jazdí, vyhliadne "muchy" a je pre neho jednoduchšie sa rozhodnúť, ak však nemá žiadne skúsenosti, je veľmi dobré nechať si poradiť.. predsalen človek nekupuje výstroj na jednu sezónu, minimálne nie ten začínajúci.

Najväčším problémom pri kúpe prilby je určenie správnej veľkosti. Častokrát je rozdiel aj v druhu prilby, či ide o integrálnu, vyklápaciu, otvorenú, motokrosovú, cestnú alebo enduro prilbu. Rovnako aj u jednotlivých výrobcov, každý má o niečo iné parametre a preto sa môže stať, že rovnaká veľkosť nám od rôznych výrobcov bude sedieť úplne odlišne. Prvý, tzv. hrubý odhad, spravíme tak, že si odmeriame obvod hlavy približne 2 cm nad očami, to je miesto kde je hlava najširšia, a na základe veľkostných tabuliek určíme, ktorá veľkosť by mala byť vhodná. Vo všeobecnosti platí nasledovné:

Netreba sa však na veľkostné tabuľky spoliehať na 100 %, pretože ako bolo už vyššie spomenuté, veľkosť sa líši aj od druhu či značky. Jedno je však pri všetkých spoločné a naozaj dôležité a to, že je potrebné kupovať prilbu o niečo menšiu. Aj keď spočiatku môžeme mať pocit, že nám je prilba malá, tesná, nepohodlná, vnútorná výstelka prilby po nejakom čase povolí a to nehovoríme o stotinách milimetrov, ale častokrát aj o pol cm. Deje sa tak preto, lebo výstelky sú tvorené z mäkkých a príjemných materiálov, ktoré sa vyformujú presne na lebku človeka a vďaka tomu poskytujú oveľa väčšiu ochranu ako by sa prilba voľne pohybovala na hlave. Preto sa neodporúča kupovať prilbu obnosenú alebo používať jednu prilbu viacerými jazdcami, pretože stráca účinnosť. Na druhej strane to netreba preháňať a určite nesiahnuť po prilbe o dve, či viac čísel menšej, pretože nám počas jazdy môže spôsobovať nepríjemný tlak v oblastí spánkov, čela a hornej strany lebky, teda v oblastiach, kde je výstelka o niečo tenšia, pretože to znižuje pozornosť a odvracia ju na bolesť.

Môžeme to teda zhrnúť do niekoľkých bodov, ktoré sú pri kúpe prilby najdôležitejšie:

 

  • Prilba musí sedieť presne, dokonca sa odporúča kupovať prilbu o niečo tesnejšiu

  • Pri rýchlom pohybe hlavy zo strany na stranu a hore dolu sa prilba na hlave nesmie hýbať

  • Prilba nesmie vyvíjať nepríjemný tlak na spánky a vrchnú časť lebky

 

 

Ako je už vyššie spomenuté každý druh prilby sa v niečom líši a na každý štýl jazdy využívame iný.

Integrálne prilby sa väčšinou využívajú na jazdu na športových motorkách – supersportoch, pretože sú vyrobené z jedného skeletu a tým umožňujú plne zafixovať hlavu jazdca a vytvoriť maximálnu bezpečnosť. Primárne disponujú čírym plexi sklom, slnečnou clonou, ventilačnými otvormi, no môžu mať aj doplnkové prvky ako nosové a bradové deflektory, prípravy pre komunikátory a pod. Samozrejme ide o najväčšiu klasiku a najuniverzálnejšiu voľnu medzi prilbami a využívajú ich aj skútristi, turistikári, cafécruiser jazdci.

 

 

Otvorené prilby sú určené primárne pre skútre a chopper – cruiser, teda na pomalšiu jazdu práve z dôvodu zníženej bezpečnosti. Otvorená prilba je pohodlnejšia a priedušnejšia pri rýchlejšej jazde však spodný nápor vzduchu môže spôsobiť podfukovanie. Otvorené prilby sa vyrábajú s predným plexi sklom, ale taktiež bez neho. Pokiaľ jazdec siahne po prilbe bez plexi, odporúča sa použitie okuliarov a rovnako si tak môže dovoliť urobiť len ten, ktorý má vyššie plexi alebo preferuje pomalšiu jazdu. Vo väčšine prípadov býva súčasťou základnej výbavy slnečná clona a ventilačné otvory.

 

 

Pri motokrosových prilbách je už z názvu jasné, na aký štýl jazdy sa hodia najviac. Crossové prilby sú odľahčené, bez plexi a s veľkým otvorom pre použitie okuliarov, čo z nich robí ideálnu voľbu pre motokrosových jazdcov, u ktorých je každý gram dôležitý. To neznamená, že prilbu nemožno využívať aj inak, napr. na jazdu na štvorkolke, bugine a pod. Šilt prilby býva obvykle ľahko posúvateľný a odnímateľný .

 

 

 

Výklopné prilby sú pohodlnejším variantom integrálnej prilby, ktorá disponuje podobnými prvkami, líši sa však v konštrukcií. Jazdec vie používať prilbu ako integrálnu, no vie ju aj pomocou mechanizmov otvoriť a zafixovať v otvorenej polohe. Samozrejme kompozične je prilba zložená z dvoch častí, preto je váha o niečo vyššia a bezpečnosť pri páde o niečo nižšia ako keď je prilba z jedného celku, preto by takýto druh prilby nebol vhodný pre jazdca na superšportoch určených primárne na rýchlu jazdu. Obrovská výhoda týchto prilieb spočíva v pohodlnosti pri krátkych prestávkach, napríklad na tankovanie, alebo je skvelým riešením v meskej premávke v horúcich dňoch, kedy jazdec nemusí prilbu zložiť, len ju jednoducho vyklopí.

 

 

Enduro prilby predstavujú spojenie motokrosových a integrálnych prilieb vyvinutých najmä pre jazdcov, ktorý sa neboja opustiť verejné komunikácie a všetkými svojimi prvkami mu tak pomáhajú pohodlne si užiť jazdu vo všetkých podmienkach. Ideálna voľba pre turistické motorky, štvorkolky, buginy a pod. Disponujú väčšinou odnímateľným šiltom, plexi a slnečnou clonou. Taktiež sa však vyrábajú vo výklopnej verzii, čím vytvárajú naozaj výborný kompromis, majú o niečo väčšiu gramáž ale o to väčší užívateľský komfort , preto by pre motokrosárov neboli najlepšou voľbou.

 

 

Starostlivosť o prilby:

Každá prilba je vyrobená tak, aby mala čo najväčšiu účinnosť, ale takisto životnosť. Aby sa však neopotrebovala rýchlo, je potrebné špeciálne pristupovať k jej starostlivosti. Po každej jazde prilbu poriadne vyčistiť, nepoužívať prípravky na to neurčené, pretože môžu poškodiť funkčnosť prilby ako napr. niektoré špeciálne úpravy (antiflog). Čo neskôr môže zapríčiniť napr. zahmlievanie plexi štítu prilby, a tým pádom sa zníži viditeľnosť, ktorá je veľmi dôležitá. Existujú čistiace prostriedky v spreji určené vyslovene na exteriér prilby, ale aj antibakteriálne interiérové, teda na výstelku prilby. I keď je väčšina výsteliek odnímateľných, neodporúča sa prať ich v práčke a už vôbec nie s bežnými pracími prostriedkami. Poradíme vám však aj ako postupovať v prípade, že výstelku potrebujete po jazde vyprať, ak nemáte k dispozícii takýto čistič. Môžete použiť napr. aj prášky na športové oblečenie a výstroj, pokiaľ nemáte ani takú možnosť prepláchnite výstelku radšej len v čistej vode.